FAQ

Vertoningsrechten

Wanneer moet ik vertoningsrechten aanvragen en betalen?

Zodra je een film wil vertonen buiten de huiselijke kring, dien je de vertoningsrechten hiervoor aan te vragen. Dit geldt zowel voor studentenverenigingen in een clublokaal, filmvertoningen in klas- en schoolverband, als voor professionele organisaties die een drive-in organiseren.

Welke films kan ik aanvragen ?

Bevrijdingsfilms heeft een overeenkomst met de meeste, maar niet alle filmverdelers werkzaam in België. Stelregel is dat wanneer een film uitgebracht is in de Benelux, we je aanvraag kunnen behandelen of gericht doorverwijzen.

In de online catalogus vind je de films die we ook op stock te huur hebben. We beheren echter de rechten van veel meer titels. Kan je een titel niet terugvinden in de catalogus, vraag deze dan aan via 'buiten catalogus'.

Hoe lang op voorhand moet ik een film aanvragen ?

We raden aan om minstens twee weken vóór de vertoningsdatum de film aan te vragen, zo hebben we tijd om de aanvraag te behandelen en eventueel de film zelf aan te leveren. Maak zeker nog geen reclame of promotie voor jouw event vooraleer je officieel de toestemming hebt ontvangen.

Kan ik meerdere films tegelijk aanvragen ?

Vertoon je meerdere films op dezelfde locatie, dan kan je dit in één formulier aanvragen. Dat doe je door op het rode 'plusje' naast de eerste filmtitel te klikken. Voor films 'buiten catalogus' voorzien we een apart aanvraagformulier.

Waarom ook Sabam ?

Unisono vraagt apart een bijdrage voor de muziekrechten (soundtrack) in de film. Je kan dit rechtstreeks aangeven via de website van Unisono, of wij brengen dit in regel aan het vast tarief van € 12 per filmtitel.

Waarom kan ik pas veel later een film vertonen dan de bioscopen ?

Bevrijdingsfilms regelt de vertoningsrechten van films in het 'tweede circuit', wanneer deze ook beschikbaar worden voor de Home Entertainment markt. De stelregel hiervoor is 3 tot 5 maanden na de bioscooprelease. Wil je een film eerder vertonen, dan neem je rechtstreeks contact op met de betreffende filmverdeler.

Moet ik materiaal (DVD/Blu-ray) van Bevrijdingsfilms gebruiken of mag ik eigen materiaal gebruiken ?

Je mag steeds een eigen exemplaar gebruiken of bv ontlenen uit de plaatselijke bibliotheek. De online catalogus geeft weer welke films we in stock hebben en op welke drager je deze kan ontlenen. Dit is een bijkomende dienstverlening. Let wel, ook al gebruik je een eigen exemplaar, je moet steeds de vertoningsrechten aanvragen.

Wat is het verschil tussen een DVD, Blu-ray en DCP?

Een Blu-ray is gelijkaardig aan een DVD, maar heeft een betere beeldkwaliteit. Dit kan je enkel afspelen in blu-rayspelers (of Playstations). DCP is het digital format voor bioscoopzalen en bepaalde Culturele Centra. Enkel bij de titels uit onze eigen distributie kunnen we hier in voorzien.

Mag ik Netflix, Disney+ of andere streamingkanalen gebruiken om een film te vertonen?

Neen, Video On Demand-kanalen (VOD) zijn uitsluitend bedoeld voor individueel gebruik en mag je niet gebruiken voor publieke vertoningen. Voorlopig kan je enkel films vertonen via DVD, Blu-ray of in sommige gevallen via ons digitaal vertonersplatform EC Play. Informeer zeker naar de mogelijkheden bij jouw aanvraag.

Kan ik bij Bevrijdingsfilms een film digitaal ontlenen ipv op DVD of Blu-ray?

Ja, we hebben hiervoor een digitaal platform ontwikkeld, EC Play. We bouwen deze digitale catalogus stelselmatig op, maar voorlopig is het aanbod wel nog heel beperkt. In de online catalogus kan jij bij 'Alle dragers' filteren op EC Play. Denk je dat er een titel ontbreekt? Geef ons dan een seintje en we bekijken de mogelijkheden.

Tarieven

Wat is het verschil tussen besloten en borderel ?

Het standaardtarief 'borderel' staat synoniem voor een publieke vertoning. Zodra je reclame maakt voor het evenement, valt jouw concept onder dit tarief.

Het uitzonderingstarief 'besloten' wordt enkel toegepast onder specifieke voorwaarden en dient gemotiveerd te worden. Denk hierbij bv aan een lokale seniorenvereniging die een filmnamiddag organiseert, enkel voor de leden en met een persoonlijke uitnodiging.

Onder wat valt een schoolvoorstelling ?

Organiseer je als school een filmvoorstelling buiten klasverband (in de polyvalente zaal, op een externe locatie,...), dan valt jouw concept onder het tarief 'schoolvertoning'. Vertoon je als leerkracht een film in de klas, dan geldt het tarief 'besloten'.

Kan ik een aanvraag annuleren ?

Je kan een aanvraag kosteloos annuleren tot 24u voor de voorstelling. Bij laattijdige annuleringen rekenen we een administratieve kost aan van € 15.

Wat als de vertoning niet is doorgegaan door onverwachte omstandigheden ?

We houden rekening met eventuele gevallen van overmacht. Ook hier verwachten we ten laatste op het moment zelf een seintje (bv via mail).

Ik organiseer een filmvoorstelling tav een goed doel. Kan ik de opbrengsten integraal doorstorten?

Neen, we mogen geen rekening houden met benefieten, goede doelen of de aard van de organisator. Hanteer je een ticketprijs, dan zal je een percentage hiervan moeten afstaan voor de vertoningsrechten.

Account & facturatie

Kan ik mijn aanvragen zelf opvolgen ?

Je kan een overzicht van jouw aanvragen terugvinden onder jouw account, rechtsboven op de website. Op deze pagina vind je drie tabbladen terug; accountsettings, filmaanvragen en filmaanvragen 'buiten catalogus'.

Het is niet mogelijk om zelf wijzigingen aan de filmaanvragen toe te passen. Hiervoor contacteer je ons via het contactformulier, e-mail of telefoon.

Eens een filmvertoning helemaal is afgehandeld, van aanvraag tot facturatie, wordt deze gearchiveerd. Wil je toch een overzicht van bv het voorbije werkjaar, contacteer ons dan via mail.

Hoe geef ik de nodige cijfers (ticketverkoop, toeschouwersaantallen,...) door ?

Hanteer je één ticketprijs of is jouw filmvertoning gratis, dan kan je de cijfers doorgeven via de website (rechtsboven onder 'account'). In het overzicht van de filmaanvragen kan je bij elke titel de ticketprijs, inkomsten en het aantal toeschouwers invullen.

Werk je met verschillende tarieven (bv kansentarief, voorverkoop, combitickets e.d.), bezorg je een borderel of een overzicht in Excel via mail of laad je dit op via de website bij de correcte aanvraag.

Hoe gebeurt de facturatie ?

De vertoningsrechten worden berekend aan de hand van een aantal parameters, zoals de ticketprijs en het aantal toeschouwers. De facturatie gebeurt dus steeds na de vertoning zelf, wanneer we een overzicht of borderel van de cijfers ontvangen. Dat kan via mail of via de website, waar de cijfers in het aanvraagoverzicht ingegeven kunnen worden, en dient uiterlijk vijf werkdagen dagen na de vertoning te gebeuren.

Kunnen meerdere personen aan één account gekoppeld worden?

Neen, voorlopig kan er maar één persoon of één e-mailadres aan een account gekoppeld zijn. Vervang je een collega en wil je een overzicht van zijn/haar eerdere aanvragen, geef ons dan een seintje. We koppelen al de informatie dan aan jouw account.